schaal met citroenen die centraal staan voor Publilemon
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De 4 belangrijkste kenmerken van een goed logo

Het belang van een goed logo is niet te onderschatten. Een logo omschrijft de kern, de kwaliteiten en de waarden van je merk en is een weergave van jouw bedrijf. Je communiceert je logo overal: op je sociale media, producten, drukwerk, website,… Maar dat is niet het enige. Je logo zorgt voor herkenbaarheid en brand awareness bij je (potentiële) klanten, wat uiteindelijk leidt tot vertrouwen.

Het ultieme doel van een logo

Neem eens een kijkje naar onderstaande afbeelding. Zonder dat we je vertellen over welk merk het hier gaat, weet je het waarschijnlijk meteen. Juist ja, het gaat om een campagne van Mcdonald’s. Het merk heeft een zodanige naamsbekendheid opgebouwd dat ze een campagne kunnen lanceren zonder merknaam, de helft van het logo (slechts één boog) en met slechts één korte slogan. Dat is best indrukwekkend en het ultieme doel als je het ons vraagt.
Eén van de eerste dingen wat mensen zien wanneer ze in contact komen met je bedrijf is vaak je logo. Zorg dus voor een uniek en professioneel logo. Publilemon heeft zelf veel ervaring in het ontwerpen van logo’s, dus wij zetten graag alles op een rijtje.

De voordelen van een goed logo

‘You never get a second chance to make a first impression.’ Een logo is een belangrijk aspect van de eerste indruk die je (potentiële) klanten krijgen over je merk. Aangezien je logo je eerste aanknooppunt is, kun je hier meteen een goede indruk maken. Ook kan je jezelf hierdoor onderscheiden van je concurrenten.

Het tweede voordeel van een goed logo is dat het je herkenbaarheid verhoogt. Je zit in de hoofden van mensen gevestigd en wanneer mensen denken aan jouw merk, zullen ze zich vaak je logo herinneren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat afbeeldingen beter blijven hangen dan tekst.

Een goed logo kan je ook helpen bij het vertellen van jouw verhaal. Je bedrijf heeft een unieke story die je graag wilt uitstralen. Dit kan je doen door je logo hierop te baseren. Een goed logo laat mensen in één oogopslag weten waar jouw merk voor staat. Dit kan je eveneens met kleuren overbrengen. Staat je bedrijf voor duurzaamheid? Dan maak je het beste gebruik van groene kleuren in je logo. Wil je meer informatie over de betekenis van kleuren in je logo? Lees dan hier onze blog over het juiste kleurgebruik bij logo’s.

Nog een belangrijk voordeel van een goed logo is dat je logo je merk laat opvallen. Let op dat je zorgt dat je logo jouw normen en waarden uitstraalt en perfect matcht met de producten of diensten die je aanbiedt.

Maar wat is een goed logo nu?

1. Tijdloos design

Eén van de belangrijkste kenmerken van een goed logo is dat het tijdloos is. Sommige logo’s gaan al decennia lang mee en werden regelmatig subtiel vernieuwd. Denk aan Apple, Samsung, Coca-Cola,… Hun logo’s zijn tijdloos, maar worden wel regelmatig opgefrist. Onlangs mochten we het logo van HC-Containers onder handen nemen. Het vernieuwde logo is actueel, maar nog steeds herkenbaar.

2. Eenvoud siert

Een goed logo moet niet altijd vergezocht of ingewikkeld zijn. Het is ook belangrijk dat een logo voor verschillende doeleinden sterk kan worden ingezet. Denk aan buitenreclame, relatiegeschenken tot online gebruik. Een beeld logo in combinatie met tekst is vaak een goede oplossing. Toen we startten aan het logo voor Thuisverpleging Gaetan Meersman kozen we voor een atypisch, maar sterk en simpel logo. Het beeldlogo is gecreëerd uit de twee eerste letters van de voor- en achternaam, G & M, gecombineerd met een strak lettertype.

3. Verschillende kleuren en hun betekenis

Vaak starten we aan een logo zonder het gebruiken van kleuren. Zo focussen we eerst echt op het logo zelf en gaan we erna op zoek naar de juiste kleur of kleurencombinatie. Wist je trouwens dat heel wat kleuren een bepaalde betekenis hebben? Zo komt de kleur blauw het meeste voor omdat dit vertrouwen uitstraalt. We hebben een blog geschreven over de verschillende kleuren en hun betekenis. Ontdek er hier alles over.

4. Verschillende logo variaties

Wanneer we een logo ontwerpen of aanpassen, leveren we het uiteindelijke logo steeds af in verschillende versies. Zo kan je hier steeds mee verder én kan je het gebruiken voor verschillende doeleinden zoals print, web, grote afmetingen,… Wanneer er een beeld en woord in is verwerkt, bezorgen we dit ook nog eens apart. Hieronder zie je verschillende versies van ons logo afgebeeld.
Gaat jouw logo al een tijdje mee en kan het wat opfrissing gebruiken? Of heb je nog geen logo? Laat het ons weten!