
10 tips voor een goede website
Wanneer consumenten een dienst of product willen kopen, zullen ze vooraf onderzoek doen op het internet. Hierbij is een goede website van cruciaal belang. Het wekt vertrouwen op en je kan het invullen hoe je zelf wilt. Maar wat zijn precies de voorwaarden om aan een goede website te voldoen? In deze blogpost geven wij jou tien tips voor een goede website die het gewenste resultaat oplevert.
Zorg voor een goede uitstraling
Een goede uitstraling verkrijg je door het gebruik van een unieke huisstijl. Bezoekers moeten onmiddellijk een goed gevoel hebben bij jouw bedrijf. Enkel op die manier worden jouw leads potentiële klanten.
Kies een doel
Daarnaast is het belangrijk dat je website een duidelijk doel heeft. Denk hierbij aan het genereren van leads, het opbouwen van een community, een conversatie aangaan met klanten of het verkopen van producten. Wanneer je beschikt over een duidelijk doel, kan je de inhoud en de structuur van de website verder gaan bepalen. Houd altijd jouw vooropgestelde doel in je achterhoofd bij de keuzes die je doorvoert naar je design.
Schrijf sterke teksten
Probeer ook je zinnen niet te lang te maken en gebruik een consistente tone of voice. Je tone of voice drukt de stijl uit waarin je schrijft. Het is de manier waarop je bedrijf de doelgroep aanspreekt in elk aspect. Door een consistente tone of voice bereik je een bepaald imago voor jezelf. Stel jezelf dus de vraag welke tone of voice je aanneemt. Spreek je je bezoekers aan op een professionele manier of hanteer je juist een grappige ondertoon in je teksten?
De belangrijkste tip waarmee je rekening moet houden wanneer je teksten voor je website schrijft, is SEO. Dit bepaalt hoe vindbaar je website is in zoekmachines. Wanneer je website teksten goed scoren op vlak van SEO of zoekmachine optimalisatie, dan creëer je een hoge online vindbaarheid. En hoe hoger je in Google verschijnt, hoe meer mensen jouw website zullen bezoeken.
Zorg voor een gebruiksvriendelijke lay-out
De eerste indruk die klanten hebben wanneer ze klikken op je website is cruciaal. Dit bepaalt of klanten verder zullen surfen of dat ze onmiddellijk weg klikken. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website zodat je bezoekers in één oogopslag alle informatie zien die je website bevat. Wanneer (potentiële) klanten moeten zoeken naar informatie, zijn ze sneller geneigd om af te haken.
Gebruik afbeeldingen
Daarnaast is het een goed idee om gebruik te maken van afbeeldingen. Dit breekt lange teksten en zorgt voor een evenwichtige lay-out. Hier is het gezegde ‘A picture is worth a thousand words’ van toepassing. Let er wel op dat je niet té veel afbeeldingen kiest, want dit kan rommelig overkomen. Zoek hierin de balans tussen het juiste aantal foto’s per webpagina.
Maak gebruik van een contactformulier
Door een contactformulier aan te bieden, verkleint het de stap voor mensen om contact op te nemen met jouw onderneming. Sommige bezoekers zouden namelijk niet zo snel een e-mail versturen, waardoor een contactformulier een handige oplossing is. Daarnaast is dit voor bedrijven belangrijk, aangezien ze op deze manier sneller de conversatie kunnen starten met (potentiële) klanten. De berichten die je krijgt vanuit het contactformulier, zullen terecht komen in je mailbox. Zo kan je snel en professioneel antwoorden op mensen.
Maak je website goed vindbaar
De volgende tip heeft te maken met de vindbaarheid van je website. Zorg ervoor dat je website zichtbaar is en dat de doelgroep deze snel vindt. Bij Google en en op sociale media zijn de mogelijkheden van zoekmachines oneindig. Een voorbeeld van een optimalisatie zoekmachine is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en hiermee zorg je voor een hogere score van je webpagina door het gebruik van relevante zoekwoorden.
Maak je website responsive
Het belang van responsive design is in het laatste decennium sterk gegroeid. Responsive design betekent dat wanneer je surft op verschillende toestellen (website, smartphone, tablet…), de website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat. Hierdoor blijft de lay-out op elk type apparaat intact. Tegenwoordig wordt er op veel verschillende toestellen gesurft, waardoor het belangrijk is dat je website geoptimaliseerd is voor alle schermen.
Gebruik een favicon
Een favicon is de foto die zichtbaar is wanneer er tabbladen open staan. Wanneer gebruikers dus meerdere tabbladen open hebben staan, is het gemakkelijker voor hen om terug naar jouw website te klikken. Deze afbeeldingen bestaan meestal uit een logo of een element uit het logo. Hieronder zie je een voorbeeld van enkele favicons. Let er wel op dat het vectorbestand van jouw logo wordt geüpload. Dit zorgt ervoor dat bezoekers geen witte achtergrond te zien krijgen rondom je logo, wat professioneler oogt. Heeft jouw bestaand logo geen gevectoriseerde versie? Geen probleem, wij kunnen het altijd vectoriseren voor je!

Hanteer een duidelijke contactpagina
Tot slot is een goede contactpagina een absolute must voor jouw website. Je contactpagina moet niet alleen makkelijk te vinden zijn, maar hij moet ook alle nodige contactinformatie vermelden. Zorg op zijn minst voor een telefoonnummer of een e-mailadres zodat bezoekers snel contact met je kunnen opnemen.
De Content Squeezers
Hopelijk helpen bovenstaande tips je op weg naar de opbouw van een goede website! Heb je hulp nodig? Laat het ons weten, wij kunnen ook zorgen voor een professionele website.