5 essentiële elementen voor een startende ondernemer

Als je wil starten met ondernemen is het belangrijk om te weten wat je zeker nodig hebt. Er zijn verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden, waaronder branding, marketing, administratie en communicatie. In deze blog zullen we enkele punten bespreken die belangrijk zijn wanneer je begint als ondernemer.

Wil jij hier meer over weten? Lees dan zeker verder!

Het belang van een consistente huisstijl voor je bedrijf

De huisstijl en het logo zijn een belangrijk onderdeel van de branding van je startend bedrijf. Een goede huisstijl bestaat uit een kleurenpalet, verschillende lettertypes, grafische elementen en een stijlgids die consistent worden toegepast op alle communicatiematerialen van je bedrijf. Het logo moet uniek en herkenbaar zijn. Het moet ook passen bij de visie en waarden van je bedrijf. Wij kunnen je helpen met het creëren van een huisstijl en logo dat bij jouw bedrijf past.

Basis drukwerk voor je startend bedrijf: waar moet je aan denken?

Standaard drukwerk, zoals enkele huisstijldragers (denk aan naamkaartjes, briefpapier en buitenreclame) zijn belangrijk om een professionele uitstraling te krijgen. Uiteraard kan je dit steeds uitbreiden wanneer er bijvoorbeeld meer budget is of wanneer je merkt dat bepaalde dingen toch nodig zijn. Want folders, spandoeken, brochures, notitieblokken, koffietassen, totebags, bestelbonnen,… kunnen misschien ook wel handig zijn. Natuurlijk begrijpen we dat hier niet altijd budget voor is. We houden hier graag rekening mee en bekijken samen welke mogelijkheden er zijn.

Een gebruiksvriendelijke website ontwikkelen voor je bedrijf

Een website is tegenwoordig een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Het is vaak de eerste kennismaking met (potentiële) klanten en is de basis van je online marketingstrategie. Het is tenslotte het enige op het internet dat echt van jou is en waar je controle over hebt. Een goede website straalt vertrouwen en professionaliteit uit. Hou er steeds rekening mee dat een website aantrekkelijk, maar vooral gebruiksvriendelijk moet zijn.

Hoe je sociale media gebruikt als startende ondernemer

Sociale media is een krachtige tool om je bedrijf te promoten, toekomstige klanten of medewerkers te bereiken en je merk op te bouwen. Het is belangrijk om een goede aanwezigheid te hebben op relevante social media platforms, zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, Tiktok of LinkedIn. Je kan beginnen met het maken van een professioneel account en het posten van regelmatige updates om de interesse van je doelgroep te wekken. Wij kunnen je helpen met het opstarten van je sociale media kanalen en je heel wat inspiratie en tips geven.

Vraag recensies aan klanten

Als beginnende ondernemer kan het soms moeilijk zijn om je producten of diensten te verkopen omdat ze je (nog) niet kennen. Vraag daarom actief naar recensies zodat anderen zien dat je betrouwbaar bent en kwaliteit levert. Het is veel geloofwaardiger als andere mensen iets positiefs over jou zeggen dan dat je dat zelf doet. Deze recensies kan je bijvoorbeeld op Google en Facebook laten posten en dan ook hergebruiken op je website en in sociale media posts. Je kan dit mondeling vragen, via mail of via een leuk kaartje dat ze bijvoorbeeld bij de bestelling krijgen. Wil je de motivatie verhogen? Dan kan je diegene die een review achterlaten kans laten maken op het winnen van een product/dienst of korting geven bij een volgende aankoop.

Tip: e-mailadressen verzamelen voor je startend bedrijf

Hou vanaf het begin e-mailadressen van klanten en potentiële klanten bij. Dit kan waardevol zijn voor (toekomstige) e-mailcampagnes en om contact te onderhouden met je klanten. Door vanaf het begin e-mailadressen bij te houden, hoef je later niet alles te verzamelen en vergeet je er geen. Het is belangrijk om te weten dat het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens, waaronder e-mailadressen, onderhevig is aan de GDPR-wetgeving. Hou steeds rekening met deze wetgeving en vermeld het in je algemene voorwaarden op je website.