phone_foto

5 tips voor Instagram Reels!

Het is niet meer weg te denken, en je ziet ze tegenwoordig overal verschijnen. Reels; wat zijn ze, wat doen ze en vooral hoe maak je ze? Wij leggen jullie het graag uit in deze blog.

Om meer te vertellen over Instagram Reels moeten we beginnen bij het begin; TikTok. In 2016 werd de app gelanceerd door een bedrijf genaamd ByteDance uit China. De app TikTok heeft momenteel dagelijks meer dan 1 miljard gebruikers over de hele wereld en werd destijds (en tot op heden) al snel omgedoopt tot populair social-media kanaal. Een grote concurrent voor Instagram dus, die in 2020 (nadat TikTok gigantisch populair is geworden onder de jeugd) zelf ook een nieuwe tool toevoegde aan hun app, gelijkend op de functies die TikTok aanbiedt. Dit is het begin van de Instagram Reels. Hoewel TikTok razend populair is en blijft, is het enkel gefocust op video-content. Instagram zet zelf steeds meer in op video-content, maar blijft ook een foto-app. Een perfecte manier dus voor ondernemers om hun producten of diensten aan de man te brengen, maar hoe begin je eraan?

Wat is een Reel?

 
 
 
 

Een reel is een korte video met bewegende beelden op Instagram. De video mag 30 seconden duren en kan bestaan uit 1 video, verschillende video’s of verschillende afbeeldingen. Je kan het originele geluid van de video gebruiken, maar je kan ook andere geluiden uit de instagram-bibliotheek gebruiken. Dit kunnen liedjes zijn, maar ook originele geluiden van andere gebruikers. De video is verticaal en schermvullend, zoals instagram-stories, maar dan blijven ze langer dan 24u online en komen ze tussen je posts in de feed te staan.

Welke voordelen hebben Reels?

Video’s en Reels worden meer getoond door het algoritme dan bijvoorbeeld afbeeldingen. Dit is omdat Instagram, en Meta Business (dus ook Facebook) in het algemeen, meer aandacht aan het schenken is aan video-content. En niet alleen daarom, ook is bewezen dat gebruikers van de app ook meer aandacht schenken aan bewegende beelden en video-content dus sneller opvalt. Dat is niet het enigste waarom Instagram video-content wil pushen, zo hebben Reels ook een aparte weergave in de Instagram Feed en krijgen ze een aparte pagina/knop binnen de app. Zo kunnen gebruikers makkelijk en rechtstreeks uitkomen bij reels en deze bekijken. Reels zijn ook een luchtig en een creatief medium om te communiceren, waardoor ze sneller aandacht krijgen en behouden. Laat ons maar zwijgen over hoe verslavend ze zijn… 

Hoe beginnen met Reels?

  • Gebruik populaire geluiden
Begin bij het begin. Ga op zoek naar trending geluiden of populaire liedjes. Gebruikers zoeken namelijk vaak naar video’s met gebruik van het geluid en deze video’s worden ook sneller getoond aan gebruikers die jou nog niet volgen. Hoe doe je dat? Simpel, zelf scrollen, scrollen en nog eens scrollen. Je komt er snel achter welke geluiden trending zijn of welke geluiden passen bij de reel die jij wilt maken. Je kan ook altijd online, via Google bijvoorbeeld, op zoek gaan naar trending geluiden. Let wel op dat de websites up-to-date zijn en geen trending liedjes van 3 maanden geleden voorstelt. Later heeft bijvoorbeeld een blog die ze wekelijks updaten met nieuwe trends. (link: https://later.com/blog/tiktok-trends/
 
  • Trek de aandacht

Probeer de aandacht te trekken in de eerste 3 seconden van je reel, zo val je op en blijven de kijkers naar jouw reel kijken. Gebruik de reels voornamelijk om te informeren en entertainen, reels die op verkoop gericht zijn of dienen als advertentie zijn vaak minder populair. Gebruikers zitten op de app tijdens hun vrije tijd, gun hun dit dus ook! 

 
 
  • Plaats tekst op je Reel
Maak je opvallende, leuke en relevante content? Dan zullen ze zeker verder kijken op je pagina. Het gebruik van tekst in je reels wordt ook aangeraden, zo is de video duidelijk, ook al bekijk je hem zonder geluid. Let hierbij wel op dat je de tekst voldoende centraal plaatst, zodat deze niet achter de tekst en iconen van de app zelf terecht komen.
 
  • Gebruik hashtags
Daarnaast is het nog steeds heel belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken, dit is en blijft nog altijd de manier waarop gebruikers, die een potentiële klant zouden kunnen zijn, jou terugvinden.
 
 
  • Deel consistent nieuwe content

Ten slotte… blijf reels maken en posten, nieuwe reels worden meer getoond dan oudere. En geef vooral niet op, hoe meer content jij maakt hoe interessanter jouw pagina wordt voor Instagram (en andere sociale media kanalen) en hoe meer je opvalt voor het algoritme.

Op zoek naar inspiratie? Bekijk alvast onze reels via https://www.instagram.com/publilemon/

Of heb je hulp nodig? Laat het ons weten!