\"\"
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Beste social media platforms voor jouw bedrijf

Voor bedrijven is het belangrijk om vindbaar te zijn op sociale media. Sociale media kan je zien als een miniblog. Je deelt creatieve content en wanneer je je socials goed gebruikt kun je je merk naar een hoger niveau tillen. In deze blog lijsten wij de meest toegankelijke sociale media kanalen op waar je als bedrijf op kan inzetten.

Facebook

Facebook is, met ruim 2.8 miljard gebruikers wereldwijd, nog steeds de koploper van alle sociale media kanalen. Het platform is misschien wel het meest veelzijdige kanaal voor zakelijke gebruikers. Voor ondernemingen is dit platform zeker een must, omdat je hier een groot publiek kan aanspreken. Bovendien kan je hier vrijwel alles op communiceren, van zakelijke content tot luchtigere content. 

Facebook is een platform waar merken conversaties kunnen starten met hun doelgroep. De nadruk ligt voornamelijk op het sociale karakter, wat betekent dat je moet zorgen dat je volgers een connectie voelen met de content die jij deelt. Je kan dus wel reclame delen, maar beperk dit waar mogelijk. 

Instagram

Instagram is bij uitstek het beste kanaal voor het delen van authentieke foto’s en video’s. Je kan hier je huisstijl volledig in doortrekken en foto’s van je producten of diensten plaatsen. Gebruik relevante hashtags en voeg je locatie toe zodat je onderneming sneller gevonden wordt. Bovendien kan je op de stories van Instagram een persoonlijkere kant van je merk laten zien. Je kan hier bijvoorbeeld foto’s delen van achter de schermen of een vraag stellen aan je volgers. Daarnaast zijn Instagram Reels populair op dit moment. Je kan korte video’s delen die je monteert met effecten, tekst of muziek. Wanneer je consequent Reels post, zal je engagement ratio verhogen.

LinkedIn

LinkedIn is een platform waarop voornamelijk zakelijke content wordt gecommuniceerd. Wanneer je je focust op B2B, mag LinkedIn zeker niet ontbreken in je lijstje met sociale media kanalen. Maar ook wanneer je je enkel focust op B2C, is dit een interessant kanaal. Je kan netwerken met bedrijven en een zakelijk publiek aantrekken. Bovendien is LinkedIn geschikt om businesspartners te leren kennen, te connecteren met collega’s en te kijken waar concurrenten zich mee bezig houden.

YouTube

YouTube is een sterk platform dat al een langere tijd bestaat. Met de opkomst van video content is YouTube voor zakelijke gebruikers alsmaar belangrijker geworden. Je kan hier op een andere manier content delen en informatie geven aan je publiek. Het is ideaal om reviews, video’s achter de schermen of tutorials op te plaatsen. 

Pinterest

Pinterest is één van onze favorieten. Pinterestgebruikers laten zich verleiden door inspirerende quotes, de mooiste foto’s en interessante websites die hen aanspreken. Het maken van moodboards en lijstjes is op dit platform heel gemakkelijk. Bedrijven kunnen hierop inspelen door links te delen naar blogs, infographics of gratis downloads. 

Twitter

De voorlaatste die we bespreken is Twitter. Hoewel er soms wordt getwijfeld of Twitter nog wel relevant is, heeft het platform nog steeds sterke kwaliteiten. Zo kan je inspelen op de actualiteit en je mening geven over bepaalde zaken. Daarnaast is Twitter goed voor de interactie met je klanten. Probeer zo snel mogelijk op je publiek te reageren (en vergeet het gebruik van hashtags niet 😉).

TikTok

Tot slot bespreken we TikTok. TikTok is vooral populair bij de jeugd, maar ook steeds meer volwassenen zijn te vinden op de app. Het is een platform waarop gebruikers video content delen, en aangezien video content steeds populairder wordt, groeit TikTok snel. TikTok is ideaal om in te haken op de laatste challenges zoals nieuwe dansjes, liedjes of hashtags. Ook voor zakelijk gebruik kan dit kanaal ingezet worden. Wanneer bedrijven originele content delen, kan dit snel tot een groot bereik leiden.

Nu we de beste sociale media kanalen voor zakelijk gebruik hebben opgesomd, is het belangrijk dat je als bedrijf gaat bepalen welke doelgroep je wilt bereiken en welke content je wilt delen op welk kanaal. Het beste is om je te focussen op 2 à 3 sociale media kanalen en de rest af en toe te updaten. Instagram is interessant om foto’s op te delen, terwijl Twitter kan dienen als klantenservice voor jouw bedrijf. Je baseert je content het best op het kanaal waar je op gaat posten. 

De Content Squeezers

Zit je met vragen over de verschillende sociale media kanalen? Of iets anders? Aarzel niet om ons te contacteren!

CONTACT