
De betekenis van kleuren in een logo of huisstijl
Kleurgebruik in een logo is misschien wel belangrijker dan je denkt. Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en associaties. Je logo is het visitekaartje van jouw bedrijf, de juiste kleur kiezen is dan ook belangrijk. We leggen je de kleurenpsychologie graag uit.
Elk bedrijf maakt gebruik van kleuren in zijn logo die meestal worden doorgetrokken in de huisstijl, producten en website. Als bedrijf zijnde is het belangrijk dat je voor jezelf bepaalt welk beeld je wilt geven aan mensen. Zo kan je dit beeld consistent doortrekken in elk aspect van je onderneming. Stel jezelf de vraag welke doelgroep je wilt bereiken, wat je wil uitstralen en wat jouw merk uniek maakt. Daarna kan je overgaan tot het kiezen van kleuren.
Voordat je daadwerkelijk de kleuren kiest, is het essentieel om te weten welke kleur welk gevoel met zich meedraagt. Onderzoek toont namelijk aan dat mensen verschillend reageren op specifieke kleuren. Bovendien gelooft 80% van de mensen dat kleuren de merkherkenning vergroten. De kunst is om te begrijpen hoe elke kleur je geest beïnvloedt, zodat je een doelgerichte keuze kan maken.
Rood

Oranje

Geel

Groen

Blauw

Paars

Roze

Bruin

Wit

Zwart

Nu we alle kleuren op een rijtje hebben gezet, heb je hopelijk een idee van alle gevoelens die de verschillende kleuren oproepen. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om na te denken over welke kleur(en) je wilt gebruiken in jouw logo. Houd de boodschap van je onderneming in het achterhoofd tijdens het proces van het kiezen van de best passende kleur.
Veel succes, de design squeezers