\"een
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De betekenis van kleuren in een logo of huisstijl

Kleurgebruik in een logo is misschien wel belangrijker dan je denkt. Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en associaties. Je logo is het visitekaartje van jouw bedrijf, de juiste kleur kiezen is dan ook belangrijk. We leggen je de kleurenpsychologie graag uit.

Elk bedrijf maakt gebruik van kleuren in zijn logo die meestal worden doorgetrokken in de huisstijl, producten en website. Als bedrijf zijnde is het belangrijk dat je voor jezelf bepaalt welk beeld je wilt geven aan mensen. Zo kan je dit beeld consistent doortrekken in elk aspect van je onderneming. Stel jezelf de vraag welke doelgroep je wilt bereiken, wat je wil uitstralen en wat jouw merk uniek maakt. Daarna kan je overgaan tot het kiezen van kleuren.

Voordat je daadwerkelijk de kleuren kiest, is het essentieel om te weten welke kleur welk gevoel met zich meedraagt. Onderzoek toont namelijk aan dat mensen verschillend reageren op specifieke kleuren. Bovendien gelooft 80% van de mensen dat kleuren de merkherkenning vergroten. De kunst is om te begrijpen hoe elke kleur je geest beïnvloedt, zodat je een doelgerichte keuze kan maken.

Rood

Rood roept een krachtig gevoel op. Vaak wordt deze kleur geassocieerd met passie, energie en leiderschap, maar ook liefde en comfort. Het niet voor niets een zeer populaire merk kleur. Rood roept bovendien een hongergevoel op. Vandaar dat bijvoorbeeld Coca-Cola, Kellogs en Netflix deze kleur hebben.
\"Kracht,

Oranje

Oranje is een speelse kleur die meteen de aandacht trekt. Het roept plezier, jeugdigheid en creativiteit op. Oranje heeft over het algemeen een warme en zelfzekere uitstraling. Daarnaast geeft het een gevoel van betaalbaarheid. Fanta, Basic Fit en Amazon kozen bijvoorbeeld voor deze vrolijke kleur.
\"Kracht,

Geel

Geel wordt geassocieerd met vriendelijkheid, creativiteit en rijkdom. Het stimuleert een gevoel van optimisme, creativiteit, geluk en blijdschap. Merken die voor deze kleur kiezen willen klanten aantrekken met comfort en een warme energie uitstralen. Denk bijvoorbeeld aan Jumbo, Nikon of IKEA. Ook wij kozen voor deze creatieve kleur.
\"Kracht,

Groen

Deze verfrissende kleur staat voor duurzaamheid, harmonie en gezondheid. Daarom wordt groen voornamelijk geassocieerd met de natuur. Tevens straalt het frisheid en groei uit. Wanneer je onderneming waarde hecht aan duurzaamheid, is deze kleur een geschikte optie. Bekende voorbeelden van merken met een groen logo zijn Greenpeace en Starbucks.
\"Kracht,

Blauw

Blauw staat stipt op nummer één als meest gebruikte kleur in logo’s. Merken die zoeken naar een betrouwbare en succesvolle energie kunnen opteren voor deze kleur. Wanneer we aan blauw denken, denken we onmiddellijk aan grote merken zoals Facebook, Twitter, HP, Ford en Oral B. Lichtblauwe kleuren doen ons denken aan kalmte en genezing, waardoor het ideaal is voor medische merken. De donkerdere blauwe tinten zijn dan weer geschikt voor zakelijke ondernemingen, aangezien deze wijsheid en loyaliteit uitstralen.
\"Kracht,

Paars

Paars betekent luxe, stijl en spiritualiteit. De kleur geeft een onafhankelijk en kalmerend gevoel. Daarnaast stimuleert de kleur creativiteit. Het is een vaak gebruikte kleur voor schoonheidssalons en onderwijsinstellingen, maar ook merken zoals Milka, Whiskas en Yahoo! kozen hiervoor.
\"Kracht,

Roze

Roze roept liefde en zachtheid op. Het wordt gezien als de meest vrouwelijke kleur en wordt geassocieerd met schoonheid en zorg. Veel voorkomende emoties die de kleur met zich meedraagt zijn: warmte, romantiek, kracht, maar tegelijkertijd ook kalmte. Merken als Barbie en DA selecteerden deze zoete kleur.
\"Kracht,

Bruin

Bruin wekt een gevoel van betrouwbaarheid en ondersteuning op. Mensen denken vaak aan moeder natuur, dankzij de bruine aardetinten. Bruin roept gevoelens op zoals ernst, vertrouwen, veiligheid en vriendschap. Hierdoor kozen UPS en Nespresso voor een bruine kleur.
\"Kracht,

Wit

Wit is de beste optie voor bedrijven die zich zakelijk en intelligent willen kenmerken. Deze neutrale kleur geeft een georganiseerd, praktisch en efficiënt gevoel. Bovendien geeft het een serieuze en klassieke toets aan het merk. De bekendste merken met een wit logo zijn Apple en Wikipedia.
\"Kracht,

Zwart

Zwart werkt autoritair en krachtig. Het wordt gezien als een professionele, elegante kleur. Merken die zwart opnemen in hun logo, uiten een gevoel van respect, sterkte en ernst. Verder is deze kleur luxueus en modern. Adidas, Nike en Zara zijn hier duidelijke voorbeelden van.
\"Kracht,

Nu we alle kleuren op een rijtje hebben gezet, heb je hopelijk een idee van alle gevoelens die de verschillende kleuren oproepen. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om na te denken over welke kleur(en) je wilt gebruiken in jouw logo. Houd de boodschap van je onderneming in het achterhoofd tijdens het proces van het kiezen van de best passende kleur. 

Veel succes, de design squeezers

Wil je graag professioneel advies bij de kleurkeuze voor jouw logo of huisstijl? Laat het ons weten!

CONTACT