\"\"
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Doorbreek het Instagram algoritme

Het Instagram algoritme heeft veel veranderingen doorgemaakt de laatste jaren. Voor bedrijven is het soms moeilijk om bij te benen. Instagram heeft namelijk miljoenen gebruikers en moet voor elke gebruiker bepalen welke content relevant is. Ben je benieuwd hoe het algoritme anno 2021 werkt en hoe jij dit algoritme kan doorbreken? Lees dan snel verder!

Voor de drastische verandering van het Instagram algoritme in 2016 merkte Instagram dat mensen hun app niet lang bezochten. Instagram wilde dit natuurlijk graag anders zien. Hun doel was uiteindelijk om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te laten surfen. De enige manier om dit op te lossen, was om content te personaliseren voor gebruikers op basis van hun gedrag en interesses. En zo werd het nieuwe algoritme in het leven geroepen.

De evolutie van het algoritme

In 2016 kende het algoritme van Instagram een grote verandering. Eerst werd content in chronologische volgorde getoond en later bepaalde het algoritme aan de hand van verschillende factoren hoe gebruikers content te zien kregen. Hoewel Instagram veel kritiek kreeg na deze aanpassing, beweerde het dat gebruikers voorheen zo’n 70% van de posts misten en 50% van de posts van vrienden. Na de veranderingen zouden de posts 50 % meer gezien worden door volgers.

Hoe het algoritme content uitkiest

In 2016 kende het algoritme van Instagram een grote verandering. Eerst werd content in chronologische volgorde getoond en later bepaalde het algoritme aan de hand van verschillende factoren hoe gebruikers content te zien kregen. Hoewel Instagram veel kritiek kreeg na deze aanpassing, beweerde het dat gebruikers voorheen zo’n 70% van de posts misten en 50% van de posts van vrienden. Na de veranderingen zouden de posts 50 % meer gezien worden door volgers.

Hoe het algoritme content uitkiest

Dat het Instagram algoritme nu zelf content uitkiest, weten we inmiddels al. Maar op basis van welke factoren gebeurt dit precies?Instagram gaat na welke content jij interessant vindt. Dit kan zijn op basis van:

    • de interactie en relatie die je met de gebruiker hebt,
    • de tijd wanneer het gepost werd,
    • de gebruikers die jij volgt,
    • hoeveel tijd je spendeert op Instagram,
    • en nog veel meer.

De relatie die je met gebruikers hebt hangt op zijn beurt weer af van verschillende factoren:

  • of je elkaar volgt,
  • of ze je naam opzochten,
  • of jullie elkaar berichten sturen,
  • of je elkaar tagt in content,
  • of je elkaars posts bewaart,
  • enzovoort.

Voor bedrijven betekent dit dat ze veel creatiever moeten omgaan met het delen van content. Hoe beter de relatie tussen de gebruiker en jouw bedrijf, hoe vaker deze content krijgt te zien van jou.

Hoe je als bedrijf dit algoritme kan omzeilen

Voor bedrijven is het interessant om te weten hoe je meer engagement kan verkrijgen op Instagram. Wij geven je enkele tips mee zodat jouw content meer gezien wordt bij je doelpubliek.

Carousels op Instagram

Allereerst zijn carousels goed voor meer engagement. Bij carousels post je meer foto’s in één post, waardoor je meer details kan laten zien van bijvoorbeeld jouw producten. Uit onderzoek blijkt dat deze posts het over het algemeen beter doen dan enkele foto’s.

Nieuwe features van Instagram

Ook is het een goed idee om nieuwe features uit te proberen. Op dit moment is Instagram Reels een boost voor je profiel. Hiermee trek je nieuwe volgers aan en zorg je voor meer engagement.

Post consistent op sociale media

Daarnaast kunnen we niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om consistent te posten. Dit is namelijk de beste manier om een band op te bouwen met je volgers. Om die band te versterken moet je je ook bewust zijn van wie je publiek precies is en wat ze van jou verwachten. Daarnaast moet je op reacties reageren en berichten beantwoorden. Zo zal je sneller een goede indruk achterlaten bij je volgers.

Relevante hashtags

Tot slot willen we je het belang van relevante hashtags meegeven. Het helpt mensen jou te ontdekken, zelfs als ze je niet volgen. Zoek uit welke hashtags bij jouw onderneming passen en gebruik hashtags die geschikt zijn voor de post.

De Content Squeezers

Heb je nog vragen voor ons? Of wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op met ons!


CONTACT