\"\"
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

E-mail marketing: de voordelen en stappen voor een goede strategie

Hoewel er steeds meer marketingkanalen opduiken, blijft e-mail marketing één van de belangrijkste vormen van online marketing. Ondanks de opkomst van sociale media en allerlei online-advertentiemogelijkheden blijft het een goed presterend online marketingkanaal.

De bekendste vorm is waarschijnlijk de nieuwsbrief. Echter omvat e-mail marketing alle vormen van marketing zoals bijvoorbeeld informatieve nieuwsbrieven en productmailings. Wij leggen je de voordelen van e-mail marketing voor jouw bedrijf uit en we vertellen hoe jij een goede e-mail marketingstrategie kan uitbouwen.

Hoe werkt e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij er gecommuniceerd wordt via e-mail, met als doel om klanten te informeren, naamsbekendheid op te bouwen of klantloyaliteit te verhogen. Het is een veelzijdig online marketingkanaal waar zowel consumenten als zakelijke gebruikers gretig gebruik van maken. Het bekendste voorbeeld van e-mail marketing is de nieuwsbrief waarin bedrijven hun laatste nieuws delen met (potentiële) klanten. Wanneer je wilt communiceren met je doelgroep, is dit kanaal zeer toegankelijk. Zowel B2B, B2C als non-profitorganisaties kunnen e-mailmarketing inzetten in hun marketingstrategie.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing

Allereerst is e-mail marketing een oplossing die voor iedereen toegankelijk is. Van startende bedrijven tot multinationals, iedereen kan hiervan gebruik maken. Daarnaast zijn er veel programma’s die zeer gebruiksvriendelijk zijn om e-mail marketingcampagnes op te zetten.

E-mail marketing heeft een hoge Return On Investment, afgekort ROI. Dit geeft de verhouding weer tussen de opbrengsten en de gedane investering. Wanneer je ROI positief is, betekent dit dat je investering geld heeft opgebracht. Uit een onderzoek van Direct Marketing Association blijkt dat de ROI van e-mail marketing 38% is. Wanneer je dus 1 euro investeert, krijg je hier 38 euro voor terug. Dat is een gigantische ROI, waardoor e-mail marketing nóg interessanter wordt.

Daarnaast is e-mail marketing populair omdat je snel een mailtje kunt versturen, waarna deze enkele seconden later al bij je doelgroep aankomt. Bovendien heeft iedereen een e-mailadres. Terwijl sommige sociale mediakanalen inboeten aan hun populariteit, blijft e-mail marketing een populair kanaal.

Een volgend voordeel van e-mail marketing is dat het de loyaliteit verhoogt. Wanneer je nieuwe klanten binnenhaalt, wil je niets liever dan van deze klanten loyale klanten maken. Hiervoor kun je ook gebruik maken van e-mail marketing. Loyale klanten behoud je door ze bijvoorbeeld up-to-date te houden van de nieuwste producten of promotiecodes aan te bieden.

Tot slot is e-mail marketing een goed idee, omdat het meetbaar is. Er bestaan verschillende tools waarbij je e-mail marketingcampagnes kan opstellen. Vervolgens verzend je de e-mails naar jouw doelgroep en kun je precies nagaan hoeveel mensen de mail hebben geopend of ergens en waar op geklikt hebben.

Hoe stel je een goede strategie op?

Een goede e-mail marketingstrategie begint met het bepalen van je doelstelling. Ga voor jezelf na wat je exact wilt bereiken en probeer dit zo specifiek mogelijk te verwoorden.

Daarna is het belangrijk dat je je e-maillijst opstelt, indien je die nog niet hebt. Beschik je al wel over een e-maillijst? Dan moet je eens overwegen of het mogelijk is om deze uit te breiden. Een Call To Action zodat je klanten zichzelf inschrijven op de nieuwsbrief zal jouw lijsten al snel uitbreiden. Let wel op dat je altijd GDPR-proof te werk gaat!

Daarnaast is het interessant om gratis downloads, webinars, whitepapers of ebooks aan te bieden. Bezoekers moeten zich inschrijven om deze dingen te kunnen ontvangen of te kunnen volgen. Let er wel op dat je toestemming vraagt voordat je hen toevoegt aan jouw mailinglijst.

Wanneer je een duidelijke doelstelling voor ogen hebt, ga je de doelgroep bepalen. Ga na wie je lezers zijn, of ze geïnteresseerd zouden zijn in de content die je verstuurt, wat typische kenmerken zijn van deze doelgroep enzovoort. Wanneer je je doelgroepen hebt afgebakend, kun je informatie toespitsen op deze doelgroep. Zo ontvangen zij content die relevant is voor hun. Om te weten welke content geschikt is voor welke doelgroep, is het goed om jezelf in hun te verplaatsen.

Wanneer je de juiste content hebt gelinkt aan de doelgroepen, kun je overwegen om A/B testen uit te voeren. A/B testen gebeurt om de resultaten te optimaliseren door te achterhalen wat voor jouw doelgroep werkt. Je kiest bijvoorbeeld twee onderwerpen en deze worden verzonden naar een kleine groep ontvangers. Het onderwerp dat het beste uit de bus komt, wordt vervolgens naar de overige ontvangers verstuurd.

Tot slot bepaal je of je e-mail marketingstrategie succesvol is geweest. Achterhaal of je doel bereikt is door gegevens te analyseren.

Meten is weten

Hierboven haalden we het reeds kort aan, maar het is belangrijk dat je je resultaten meet. Je wilt natuurlijk weten wat die mails nu opgeleverd hebben. Er zijn enkele standaard instrumenten die jij kunt gebruiken om je succes te meten. Hieronder worden er enkele kort uitgelegd:

Een van de belangrijkste meetinstrumenten is de click through rate, ook wel het doorklikratio genoemd. Hiermee wordt bedoeld hoe vaak er geklikt is in jouw mail. Om dit ratio te berekenen deel je dit getal door het aantal verstuurde mails.

De click to open rate wordt berekend op basis van het aantal geopende mails, in plaats van het totaal aantal verstuurde mails. De formule om dit te berekenen is dus het aantal geopende mails, gedeeld door het aantal verstuurde mails.

De open rate spreekt voor zichzelf. Het geeft enkel aan hoe vaak de mail geopend werd. De open rate wordt berekend door het aantal geopende mails te delen door het aantal verstuurde mails.

De conversion rate is de Engelse benaming van het conversie ratio. Dit is een interessant meetinstrument, aangezien het weergeeft hoeveel bezoekers er na het klikken op de link ook daadwerkelijk een actie hebben uitgevoerd. De conversion rate wordt berekend door het aantal acties te delen door het aantal verstuurde mails.

De bounce rate drukt uit hoeveel procent van jouw mails niet bezorgd zijn bij de ontvanger. Dit kan zijn omdat het e-mailadres niet meer bestaat, of omdat het e-mailadres tijdelijk niet beschikbaar is. Deze wordt berekend door het aantal onbezorgde mails te delen door het aantal verstuurde mails.

De unsubscribe rate is interessant om bij te houden. Het geeft aan dat een abonnee zich heeft afgemeld van je mailinglijst. Bekijk zeker dit cijfer om erachter te komen of je mails succes hebben. Wanneer je unsubscribe rate hoog is, moet je eens nadenken om je strategie bij te sturen. Je berekent deze door het aantal afmelders te delen door het totaal aantal verstuurde mails.

Aan de slag met e-mail marketing

Zie je het toch niet zitten om zelf je e-mailmarketing op te starten? Of heb je totaal geen idee waar je moet beginnen? Of ben je misschien al bezig met een e-mail marketing strategie, maar zit je vast met je adressenlijst of content ideeën? Wij helpen je hier graag mee verder!

De content Squeezers

Neem vrijblijvend contact op met ons en laat weten waar jij hulp bij nodig hebt. Wij denken graag met je mee! Neem contact hier contact met ons op.


CONTACT