hoofdfoto_lies

Het belang van lettertypes en betekenis van kleuren binnen de branding van je onderneming. Hoe dragen deze bij aan je imago?

Als ondernemer is het belangrijk om na te denken over de branding van je bedrijf. Enkele van de aspecten die hierbij van groot belang zijn, zijn de lettertypes en kleuren die je kiest voor jouw onderneming. Deze bepalen namelijk het imago van je bedrijf en hebben een grote invloed op hoe jouw onderneming wordt waargenomen door je doelgroep.

Meer weten? Lees dan zeker hieronder verder.

Het belang van lettertypes in een huisstijl.

Het gebruik van het juiste lettertype, ook wel typografie, kan een wereld van verschil maken voor je onderneming. Typografie wordt vaak onderschat, maar het kiezen van het juiste lettertype kan het gevoel dat klanten ervaren bij het in aanraking komen met je onderneming aanzienlijk beïnvloeden. Je bent zelf waarschijnlijk al eens (on)bewust afgehaakt door een foutief gebruikt lettertype. Of het lettertype nu te klein of te groot was, het ouderwets overkwam, de spatiëring niet juist was of het gewoonweg moeilijk leesbaar was, je haakte af. Misschien verloren ze je zelfs als potentiële klant, voor altijd. Enorm veel werk om je binnen te slepen, om vervolgens keihard te verliezen door het gebruik van een verkeerd gekozen lettertype. Dit willen we als ondernemer absoluut vermijden natuurlijk!   

Een huisstijl gaat namelijk verder dan alleen een logo en kleur, het omvat ook het lettertype dat je gebruikt. Een goed gekozen lettertype zorgt ervoor dat je boodschap beter overkomt en dat je onderneming een sterke visuele identiteit krijgt en herkenbaar wordt. Consistentie in het gebruik van typografie is hierbij enorm belangrijk, zodat alle communicatieve uitingen op elkaar en op je merkidentiteit aansluiten.

De soorten lettertypes in een huisstijl.

Er zijn 4 categorieën waarin je lettertypes kan onderverdelen:

Serif

Dit lettertype herken je door zijn schreven. Het streepje aan de uiteindes van een letter. Vaak zijn deze lettertypes traditioneler en moeilijker leesbaar op beeldschermen, maar ze worden wel vaak gebruikt in kleinere toepassingen zoals bijvoorbeeld de krant. Serif lettertypes komen vaak authentieker, professioneler, formeler, betrouwbaar over net door de traditionele uitstraling die deze lettertypes uitdragen.

serif

Sans Serif

Dit lettertype herken je doordat het geen schreven heeft. Het is een modernere variant van de serif lettertypes en is ontstaan omdat het makkelijker leesbaar is op beeldschermen. Alinea teksten worden vaker opgebouwd met een sans serif lettertype. Sans serif lettertypes komen vaak informeler, minimalistischer en moderner over.

sans_serif

Script

Deze lettertypes zijn sierlijk en lijken op handgeschreven letters. Ze zijn minder bruikbaar in doorlopende teksten maar worden vaker gebruikt voor titels en op uitnodigingen.

script

Display

Deze lettertypen onderscheiden zich door hun unieke vorm en creativiteit. Ze zijn minder geschikt voor doorlopende teksten maar wel bruikbaar in titels of als basis voor een logo.

display

Het kiezen van de juiste lettertypes voor je onderneming

Bij het kiezen van een lettertype voor je onderneming is het belangrijk om rekening te houden met verschillende factoren. Kijk zeker naar de leesbaarheid, het doel van je boodschap en de doelgroep die je wilt bereiken. Wat wil je als onderneming uitstralen? Wil je kracht en autoriteit uitstralen? Of eerder vrolijk en luchtig overkomen? Beide vragen om een heel ander soort lettertypekeuze.

Tip: Kies 2 lettertypes. Waarom? Wanneer je 1 lettertype kan gebruiken voor bijvoorbeeld titels en tussentitels en een ander lettertype voor alinea’s gaan jouw teksten visueel veel sterker overkomen en een beter algeheel beeld neerzetten. Met titels kan je meer impact maken omdat deze vaak korter zijn waardoor je een ander type lettertype kan kiezen dan bijvoorbeeld voor alinea teksten waar leesbaarheid primeert. Titels dienen om nieuwsgierigheid op te wekken zodat je verder wil lezen.

Het belang van kleuren in een huisstijl

Net als lettertypes spelen kleuren een cruciale rol bij het bepalen van het imago van je onderneming. Kleuren roepen emoties op en hebben een psychologisch effect op mensen. Het juiste kleurgebruik kan ervoor zorgen dat jouw merk de gewenste uitstraling heeft en de juiste associaties oproept bij je doelgroep, je boodschap en merkidentiteit.

Het psychologisch effect van kleuren

Kleuren roepen verschillende emoties en associaties op bij mensen. Zo kan het gebruik van rood bijvoorbeeld urgentie en actie oproepen omdat het een intense kleur is waardoor je hart sneller gaat slaan. Rood roept op tot actie. Dit zie je in de winkelstraten vaak tijdens de solden waar doorgaans gekozen wordt voor rode raamstickers om de klant binnen te lokken. Bij blauw worden klanten doorgaans sneller op hun gemak gesteld, het straalt vertrouwen en betrouwbaarheid uit. Denk aan bank- en verzekeringen. Groen wordt dan weer gelinkt aan de natuur en roept daardoor rust op, deze kleur wordt ook vaak geassocieerd met gezondheid en ecologie. Kleuren krijgen betekenis door toepassingen en associaties uit ons dagelijks leven maar worden ook beïnvloed door cultuur. Door bewust gebruik te maken van kleuren in je branding, kun je de gewenste sfeer en gemoedstoestand creëren bij je doelgroep.

Het kiezen van de juiste kleuren voor je onderneming

Bij het kiezen van kleuren voor je onderneming is het belangrijk om rekening te houden met de doelgroep, de markt en de associaties die mensen hebben met bepaalde kleuren. Kies geen kleuren op basis van persoonlijke voorkeur maar onderzoek welke kleuren passen bij je doelgroep en de boodschap die je gaat brengen.

Waarmee worden kleuren dan zoal mee geassocieerd?

Geel: positiviteit, licht, warmte, creativiteit

Paars: elegantie, nostalgie, mysterie, succes

Rood: energie, snel, uitdaging, passie, enthousiasme

Blauw: betrouwbaarheid, veilig, rationaliteit, verantwoordelijkheid

Groen: frisheid, gezondheid, kalmte 

Oranje: vriendelijkheid, vitaliteit, fun, speels

Bruin: natuurlijk, eenvoud, duurzaam

Zwart: klasse, eenvoud, waarde

Wit: puur, nobel, zacht, netjes

kleuren_waaier

Tip: Ga zeker na welke kleuren er binnen jouw markt gebruikt worden. Bijvoorbeeld: als alle verzekeringskantoren overwegend blauw gebruiken in hun huisstijl, dan is het misschien minder interessant om voor jouw onderneming voor blauw te kiezen. Dan ga je op in het aanbod en dan kies je er beter voor om je te onderscheiden van de rest. 

Kleurcodes garanderen consistentie in een huisstijl

Het ene geel is het andere geel niet. Binnen elke kleur zijn er eindeloos veel tinten en variaties. Om te voorkomen dat er een wildgroei aan kleurvariaties binnen de toepassingen van je onderneming (briefpapier, visitekaartjes, social media,…) ontstaat, leggen we de kleuren altijd vast met exacte ‘kleurwaardes’. Zo ben je er zeker van dat steeds dezelfde kleuren gebruikt worden.

Het belang van lettertypes en kleuren binnen de branding van je onderneming mag niet onderschat worden. Het is belangrijk dat deze, samen met andere elementen (logo, type beelden,…) binnen elke toepassing consistent gebruikt worden zodat de herkenbaarheid van je onderneming verhoogd wordt.

Benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Give us a squeeze!