kim_foto2

Het belang van een sociale media strategie.

Sociale media is de dag van vandaag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook voor bedrijven is sociale media een handig middel om (potentiële) klanten te bereiken. Op sociale media kun je aan de hand van creatieve content de missie en visie van je merk duidelijk maken. Maar waarom is een sociale media strategie zo belangrijk en hoe bouw je een marketingstrategie op voor sociale media?

Wil jij hier meer over weten? Lees dan zeker verder!

Een succesvolle marketingstrategie

Met een sterke marketingstrategie ontwikkel je een duidelijke merkbelofte voor je klanten. Als bedrijf heb je waarschijnlijk al een communicatiestrategie opgesteld. Ook sociale media zou een onderdeel moeten zijn van je communicatiestrategie. Door content te maken, voor de juiste doelgroep en op het juiste moment vergroot je je bereik en merkbekendheid. Hiervoor moet je dus niet altijd adverteren.

Bepaal je eigen sociale media strategie

Als je een succesvolle sociale media strategie wilt opzetten, uitvoeren en analyseren kost dit nu eenmaal tijd. Wat moet je nu juist doen om je eigen sociale media strategie te bepalen? 

Baken je doelgroep af

Alvorens je content gaat plaatsen, moet je weten naar wie je jouw boodschap wilt overbrengen. Je content moet perfect afgesteld zijn op je doelgroep om hun aandacht te kunnen trekken. Bij het bepalen van je doelgroep moet je jezelf volgende vragen stellen: 

  • Wanneer is mijn doelgroep actief? 
  • Op welke kanalen zijn ze actief? 
  • Wat voor soort mensen zijn het? 
  • Waar zijn ze naar op zoek? 

Als je op deze vragen een duidelijk antwoord kunt geven, kun je aan de slag met het creëren van de juiste content. 

Kies het juiste kanaal waarop je aanwezig wilt zijn

Vertrek steeds vanuit je doelgroep: Waar kun je hen bereiken? Het is belangrijk om niet in te zetten op alle sociale media kanalen die je kent. Ontdek welk platform het best bij je merk past. Het is belangrijk om te weten dat je niet altijd dezelfde strategie kunt hanteren op elk platform. Elk platform heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren. Bij het bepalen van je doelgroep hoort dus ook het bepalen van de manier waarop je wilt communiceren. Wil je eerder professioneel overkomen of wil je je klanten op een vlotte manier aanspreken. Zo kun je als kledingbedrijf het beste inzetten op Instagram in plaats van bijvoorbeeld Twitter. Op Instagram heb je namelijk de mogelijkheid om ook foto’s te posten en shopping te koppelen. Als je doelgroep eerder gericht is op andere bedrijven kan LinkedIn een interessant platform zijn voor jouw content. Het is dus belangrijk om alvorens het creëren van je content, goed jouw doelgroep te kennen, weten waar ze aanwezig zijn en wat ze leuk vinden. 

Organiseer en structureer je content (content kalender)

Eens je goed weet wie je doelgroep is en via welk kanaal je hen wilt gaan bereiken, moet je je content gaan inplannen. Maak een haalbare planning op om je content te verspreiden. Stel een contentplanning op om posts voor te bereiden en gebruik tools om deze automatisch uit te sturen. Op deze manier blijf je een duidelijk overzicht hebben over wat je wanneer wilt postenen kan je vooruit werken. 

 

TIP! Gebruik onze eigen content planner om je content optimaal te beheren. 

 

Analyseer gegevens en optimaliseer (bedrijfsprofiel) 

 

We zijn gekomen bij de laatste en misschien wel de belangrijkste stap voor een succesvolle sociale media strategie te bepalen. Zoals ze wel eens zeggen, ‘meten is weten’. Analyseer steeds je posts en verzamel data. Zo kun je zien welke content effectief is en wat minder interessant is voor je doelgroep. Optimaliseer je nieuwe content aan de hand van deze gegevens. Zo blijf je inspelen op de nieuwste trends en interesses van je doelgroep en blijf je je content en strategie verbeteren. 

Een succesvolle sociale media strategie bepalen kost tijd. Er gaat dus wel wat werk aan vooraf, maar als je investeert in je merk, levert dit ook op. Een sociale media strategie zorgt voor meer naamsbekendheid en dus ook voor succes.