Hoe groeien op TikTok met je onderneming? 5 tips tot succes in het algoritme van TikTok
TikTok is meer dan alleen dansjes en lipsyncs, het is een krachtig platform waar slimme contentmakers hun accounts laten groeien tot miljoenen volgers. Als ondernemer is het natuurlijk aantrekkelijk om mee te snoepen van die miljoenen gebruikers. Maar hoe realiseer je zo een groei op TikTok? In deze blog geven we 5 tips die de content van jouw onderneming beter kan laten presteren, waardoor je met jouw onderneming kan groeien op TikTok.
1. Groeien op TikTok begint met de eerste 3 seconden
De eerste paar seconden van je video zijn cruciaal. Als kijkers niet direct getriggerd worden, scrollen ze door naar de volgende video. Het is dus belangrijk dat je gebruik maakt van een ‘hook’ of aandachtstrekker in de eerste 3 seconden.
Een hook is een element van een video dat dient om de aandacht van de kijkers te grijpen. Net zoals een titel van een krantenartikel, dient het om de kijker in de rest van de inhoud te trekken. Het is belangrijk dat de hook ongeveer binnen de 3 seconden in beeld komt.
Wanneer het te lang duurt raken de kijkers ongeïnteresseerd, scrollen ze weg en zal groeien op TikTok met je onderneming moeilijk worden.
Er zijn verschillende soorten hooks. Deze kunnen we indelen in 3 categorieën:
- Visuele hooks: Visuele hooks focussen op wat de kijker in het begin te zien krijgt. Denk maar aan het tonen van iets onverwachts, een patroon verbreken, een alledaags object verkeerd gebruiken of een prikkelende handeling, zoals je mouwen natmaken bij het wassen van je handen.
- Auditieve hooks: Auditieve hooks haken in op wat de kijker in het begin te horen krijgt. Hierbij wordt vaak gebruikgemaakt van bekende liedjes of geluiden en onverwachte geluidseffecten, zoals een luide knal of een alarm.
- Inhoudelijke hooks: Inhoudelijke hooks schijnen het licht op het onderwerp van de video. Dit wordt meestal toegepast door het onderwerp van de video meteen duidelijk te maken aan de hand van een vraag of stelling. Denk maar aan “ Wil jij weten hoe je rijk kan worden in 1 maand?” of “Dit is hoe je de aandacht van je crush wint!”. Zoals je ziet aan de voorbeelden is dit soort hook ook niet toepasbaar op eender welk onderwerp, het moet een onderwerp zijn waar een grote belangstelling voor bestaat. Het is dus handig om te onderzoeken waar veel belangstelling voor bestaat in de niche van jouw onderneming. Als marketingbureau zouden wij bij PubliLemon dan bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen: ‘Blijft de sociale media van jouw onderneming ook op een laag pitje hangen?’
Als je de beste resultaten wilt behalen, zou je best van elke categorie een hook toepassen in je video.
2. De kracht van trending liedjes voor je groei op TikTok
TikTok draait niet alleen om beeld, geluid is minstens zo belangrijk. Trending geluiden of liedjes zorgen voor herkenbaarheid. Wanneer je hier gebruik van maakt en dit bijvoorbeeld combineert met een sterke hook, kunnen je video’s beter presteren. Dat vergroot vervolgens je zichtbaarheid en helpt je onderneming groeien op TikTok
Zo pak je het aan:
- Check regelmatig de geluiden bibliotheek voor opkomende liedjes of geluiden: https://www.tiktok.com/tiktokstudio/sound-library
- Let op vaak terugkerende geluiden of liedjes in je feed. Denk aan het liedje ‘Anxiety’ van Doechii dat recent op bijna elke TikTok gebruikt werd of fragmenten van een film of serie die geplaybacked worden.
- Combineer audio met eigen beeld of boodschap
3. Houd het Kort en Dynamisch op TikTok
De voorkeur gaat naar video’s tussen de 7 en 30 seconden, waarbij video’s tussen de 7 en 15 seconden het beste scoren. Waarom? Omdat ze makkelijker volledig worden bekeken en de “watchtime” en “completion rate” zwaar meetellen in het algoritme.
Watchtime geeft aan hoeveel seconden van je video gemiddeld bekeken worden. Completion rate is de verhouding tussen het aantal kijkers die je video volledig hebben afgekeken en het totaal aantal kijkers van je video. Deze parameters zijn zeer belangrijk om te groeien op Tiktok met je onderneming.
Het kan ook belangrijk zijn dat je de kijkers gedurende de hele video blijft prikkelen. Wanneer je video bestaat uit één stilstaand beeld, kan het als saai ervaren worden. Probeer dus je video’s dynamisch te maken door gebruik te maken van verschillende beelden.
Tips voor optimale lengte en dynamiek:
- Verwijder overbodige beelden uit je video om de lengte in te korten
- Blijf niet te lang op 1 beeld hangen, wissel bijvoorbeeld regelmatig van achtergrond
Zijn je video skills nog niet helemaal on top? Lees dan hier onze blog waarin we tips geven over hoe je als ondernemer eenvoudig aantrekkelijke beelden kan maken.
4. Groeien op TikTok gaat niet zonder interactie
Hoe meer reacties, likes en shares, hoe beter jouw video’s scoren. Veel interactie zorgt er namelijk voor dat het algoritme je video’s gaat boosten, wat er voor gaat zorgen dat je onderneming zal groeien op TikTok.
Zet kijkers aan tot actie:
- Lok discussie uit met populaire stellingen
- Stanley cups zijn onhandig
- Stel interessante vragen in je video
- Wat is het gênantste dat je ooit is overkomen op werk?
- Reageer actief op reacties van kijkers om zichtbaarheid te verhogen
Belangrijk hierbij is om mee te zijn met de wereld van je doelgroep. Je kan ook gebruikmaken van algemene onderwerpen, zoals ik hierboven heb gebruikt, om een breder publiek te bereiken. Maar indien je je enkel wilt focussen op je doelgroep, is het beter om je te richten op niche specifieke onderwerpen. Als je onderneming bijvoorbeeld een massagepraktijk is, kun je vragen stellen zoals: ‘Heb jij last van een stijve nek?’
5. Trends spotten en overnemen: een slimme weg naar groei op TikTok
TikTok is razendsnel. Elke dag ontstaan er nieuwe trends, van nieuwe dansjes tot een grappig interview dat wordt nageaapt. Door daar slim op in te spelen, wordt groeien op TikTok met je onderneming simpelweg een kwestie van snel handelen. Als onderneming is het wel belangrijk om te bepalen welke trends passen bij de stijl van het bedrijf.
Zo blijf je op de hoogte van trends:
- Scrol dagelijks door je feed
- Volg populaire creators in jouw niche
- Geef een eigen twist aan de trends
Groeien op TikTok in een notendop
Hoog scoren op TikTok is nooit toeval, onbewust of bewust wordt er altijd gebruik gemaakt van één of meerdere bepalende elementen: sterke hooks, trending liedjes of geluiden, korte en dynamische video’s, veel interactie en actuele content. Het is niet zo dat als je deze elementen toepast, de resultaten van je video’s automatisch de lucht in zullen gaan, ze moeten natuurlijk ook goed uitgevoerd worden. Maar als je deze vijf elementen onder de knie hebt, wordt groeien op TikTok niet langer een kwestie van geluk, maar van slim inspelen op wat werkt.
Benieuwd hoe wij deze tips toepassen? Volg ons op TikTok!
Wil je meer tips? Kom dan langs bij PubliLemon voor een lemon-peeling, waar we onze expertise met jou delen!
Blijf op de hoogte en geïnspireerd!
Wil je nog meer praktische tips, exclusieve inzichten en inspirerende verhalen ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Je krijgt regelmatig updates met waardevolle content, een kijkje achter de schermen en onze nieuwste realisaties. Schrijf je nu in!