Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sociale media begrippenlijst

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Waar sociale media vroeger vooral diende als ontspanning en entertainment, zien we de laatste jaren sociale media ook binnen de zakenwereld op de voorgrond treden. Hierdoor zijn er heel wat sociale media begrippen ontstaan.


Weet jij wat al deze begrippen precies betekenen? Wij willen je graag meer uitleg geven over de voornaamste sociale media begrippen om je zo wegwijs te maken in de sociale media wereld. Want zeg nu zelf, de begrippen slaan je om de oren tegenwoordig. Wij leggen de voornaamste termen even voor je uit!

Begrip: Content

Allereerst bespreken we het begrip “content”. Content is de creatie van inhoudelijk interessante beelden die een meerwaarde kunnen bieden voor jouw doelgroep. Content kan bestaan uit foto’s, video’s, blogs, e-mail marketing enzovoort. Afhankelijk van het soort social media kanaal kan de functie van content verschillen. Zorg ervoor dat je authentieke content deelt die interessant is voor je doelgroep.

Begrip: Tone of voice

Tone of voice drukt de stijl uit waarin je schrijft. Het is de manier waarop je bedrijf de doelgroep aanspreekt in elk aspect. Bijvoorbeeld formeel of informeel, emoji’s of geen emoji’s, “je” of “u”, grappig of serieus, enthousiast of feitelijk,… Dit trek je door in al je communicatiemiddelen.

Door een consistente tone of voice bereik je een bepaald imago voor je bedrijf. Stel jezelf dus de vraag welke tone of voice je aanneemt. Schrijf je je berichten met een grappige ondertoon, of houd je het uiterst professioneel? Wanneer je dit voor jezelf hebt uitgemaakt, moet je hier wel consequent in zijn.

Begrip: Engagement

De term engagement staat voor hoe betrokken je publiek is met jouw bedrijf. De mate waarin jouw bedrijf zich dus bezig houdt met zijn klanten, bepaalt hier hoe hoog je betrokkenheidsratio is. Ook is het zo dat hoe meer je klanten betrokken zijn, hoe loyaler en waardevoller de klant is.

Begrip: Stories

Een story of verhaal kun je plaatsen op Instagram, Facebook of Snapchat. Deze foto’s of video’s blijven 24 uur staan. Daarna kunnen deze voor onbepaalde tijd toegevoegd worden aan de highlights op je profiel. Voeg je de story niet toe aan een highlight, dan wordt deze automatisch verwijderd na 24 uur. Ook kunnen er verschillende acties worden genomen in verhalen, zoals het beantwoorden van een poll, chatten, delen, antwoorden, omhoog swipen om een link te openen etc.

Een algoritme heeft invloed op wat jij op jouw sociale media tegenkomt. Het aanbod wordt persoonlijk op jou afgestemd. Dit wil zeggen dat jij andere dingen tegenkomt op je tijdlijn dan iemand anders. Hierdoor is de kans groot dat jij voornamelijk content te zien krijgt die jou interesseert. Het algoritme hangt af van bepaalde factoren, zoals de interactie en relatie die je met een account hebt, de tijd wanneer de content gepost werd, de gebruikers die jij volgt, hoeveel tijd je spendeert op Instagram en nog veel meer.

Begrip: Gifs

Gifs zijn korte bewegende beelden, illustraties of afbeeldingen die zich telkens opnieuw afspelen in een loop. Gifs bestaan al een lange tijd, maar zijn tegenwoordig weer populair geworden. Het is ideaal om je stories wat leuker te maken. Wij maakten ook enkele gifs voor onze Instagram Stories. Ben je benieuwd? Post een Instagram story en zoek naar ‘Publilemon’!

Begrip: Contentkalender

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van jouw content. Zo kun jij jouw sociale media posts gemakkelijk inplannen en heb je een overzicht van wat je precies welke dag gaat posten. Wil je graag jouw content overzichtelijk plannen? Download dan hier onze gratis content planner.

Begrip: Brand awareness

Je brand awareness wordt bepaald door de mate waarin consumenten zich bewust zijn van jouw merk en of ze weten waar jouw merk voor staat. Je kan je brand awareness, ook wel merkbekendheid genoemd, verhogen door je online en offline aanwezigheid te vergroten. Dit doe je door allerlei marketingcampagnes, zowel on- als offline te combineren.

Begrip: Viral

Je hebt het woord vast wel eens voorbij zien komen: een filmpje dat ‘viral’ is gegaan. Viral betekent dat content zich exponentieel heeft verspreid op sociale media kanalen. Dit komt omdat mensen de content delen met hun volgers, die het vervolgens weer delen met hún volgers. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect en bereikt de content een groot publiek.

Begrip: Hashtags

Hashtags zijn combinaties van een #-teken en één of meerdere woorden. Ze zorgen ervoor dat je foto of informatie snel gevonden kan worden op sociale media. Met hashtags kan je specifiek inspelen op jouw doelgroep, omdat ze dezelfde interesses hebben. Zoek van tevoren uit wat voor content mensen delen onder een hashtag, voordat je deze zomaar gebruikt. Past deze content bij jouw imago? Dan kan je kiezen voor die hashtag. Wil je meer weten over het gebruik van hashtags? Lees dan hier onze blog!

Begrip: Top topicals

Top topicals, ook wel inhakers genoemd, zijn thema’s of actuele gebeurtenissen waarop je inhaakt op je sociale media. Voorbeelden van top topicals kunnen zijn: feestdagen, de start van de seizoenen, Moederdag… Wanneer je inhaakt op zulke thema’s, is het potentieel bereik van je content een stuk groter. In onze gratis content planner hebben we alle interessante top topicals op een rijtje gezet. Download hem hier gratis.

Begrip: Likes, comments, shares

Een like onder een online post geven betekent dat je iets leuk vindt. Comments of reacties zijn de berichtjes die mensen reageren onder posts. Dan heb je nog shares en dit betekent dat iemand jouw post heeft gedeeld met zijn of haar volgers.

Begrip: A/B testen

Bij A/B testen kies je twee groepen uit waaraan je je content laat zien. Vervolgens worden er twee soorten sociale media posts gedeeld. Hierbij wordt er meestal één element verandert, zodat er kan worden gekeken welke post het beste scoort. Je kan bijvoorbeeld testen welke content stijl het beter doet, welke lengte van de tekst, het gebruik van bepaalde emoji’s of welke tone of voice je hanteert.

Begrip: Direct message (DM)

Een direct message, privé bericht of een DM is een bericht dat rechtstreeks verstuurd wordt op sociale media naar iemand zijn inbox. Deze berichten worden in een privégesprek gestuurd tussen de twee (of meer) gebruikers. Niemand anders heeft dus toegang tot deze berichten.

Begrip: B2B vs B2C

Een B2B-bedrijf verkoopt producten of diensten aan bedrijven, terwijl B2C-bedrijven zich uitsluitend richten op consumenten. Een bedrijf kan ook B2C én B2B zijn. Dan spreekt het zowel bedrijven als consumenten aan.

De Content Squeezers

Zijn sommige begrippen nog niet duidelijk voor je? Of wil je graag iets anders vragen? Contacteer ons gerust!