Bureau van Publilemon zonder marketing team
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Tips voor startende ondernemers

Je hebt net je eigen onderneming opgestart. Allereerst, proficiat! Nu de administratieve zaken achter de rug zijn, vraag je je misschien af hoe je nu precies verder moet? Vragen zoals ‘Hoe verhoog ik juist de zichtbaarheid van mijn onderneming?’ of ‘Hoe kom ik professioneel over bij mijn doelgroep?’, ‘Wat heb ik allemaal nodig als starter’,… kunnen misschien bij je opkomen. Het kan allemaal best overweldigend zijn, wat we begrijpen. Maar geen zorgen, met onze hands-on tips zorgen we er samen voor dat jouw onderneming gezien kan worden!

Ondernemen is volgens ons altijd een goed idee. Hoewel het soms enkele tegenslagen met zich kan meebrengen, kan je er wel veel voldoening uit halen. Daarnaast is het een avontuur en krijg je de kans om zelf te bepalen wat je doet! Het klinkt allemaal mooi en wat nu als we je vertellen dat het met deze tips alsmaar mooier wordt? Lees dus snel verder. 😉

Ken je doelgroep en concurrenten

Ga allereerst na hoe goed je je doelgroep werkelijk kent. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken en wat voor informatie en content verwachten zij te ontvangen van jou? Zo kan je specifieke oplossingen bieden aan (potentiële) klanten. Analyseer ook wie je concurrenten zijn en waarin jij verschilt van de rest. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat zij delen op hun sociale media kanalen, want vaak kun je hier veel informatie uit halen!

Connecteer met andere bedrijven

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar het maken van connecties is van groot belang. Zo kan het ervoor zorgen dat je meer klanten verkrijgt dankzij goede mond-tot-mond reclame. Daarnaast kan het er voor zorgen dat je goed in de markt ligt. Hier heb je op lange termijn alleen maar baat bij. Weet je niet goed hoe je connecties moet maken met andere bedrijven? Ga eens op zoek naar starters in de buurt en stuur hen een brief om hen te feliciteren met hun nieuwe zaak. Of voeg andere bedrijven toe op LinkedIn, Facebook of Instagram. Deelnemen aan netwerkevents is ook altijd een goed idee!

Zorg voor een goede website

Je website is je visitekaartje van je onderneming. Wanneer mensen online zoeken naar jouw onderneming, zullen ze terecht komen op je website. Met een professionele website vertel je in één oogopslag wat jij doet en wat je te bieden hebt. Daarnaast kunnen bezoekers makkelijk in contact komen met jou.

Om bezoekers naar je website te lokken, zet je het best in op zoekmachine optimalisatie. Hierbij plaats je belangrijke zoektermen op je website zodat je website zichtbaar is wanneer mensen bepaalde zoekwoorden intypen.

Tot slot moet je website responsive zijn. Responsive design betekent het automatisch aanpassen van websites naar de schermresolutie van het apparaat dat wordt gebruikt. Zo kunnen bezoekers op elk toestel surfen met de ideale gebruikerservaring want tegenwoordig worden de meeste sites via de smartphone bezocht.

Optimaliseer je ‘Google Mijn Bedrijf’

Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, is de gratis advertentie voor bedrijven die verschijnt in Google en die beheert wordt door het bedrijf zelf. Als bedrijf kun je in de tool verschillende diensten plaatsen, foto’s toevoegen, openingstijden opgeven of al de gegevens van je bedrijf neerschrijven. Ook kunnen er reviews toegevoegd worden. Dankzij al deze informatie is het makkelijk voor gebruikers om in een oogopslag te zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het is dus vanzelfsprekend dat jouw Google Mijn Bedrijf steeds up-to-date moet zijn.

Zorg voor professionele facturen en offertes

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar voor veel bedrijven is dit niet het geval. Soms wordt dit over het hoofd gezien, en wanneer een klant dan een offerteaanvraag doet, moet je zo snel mogelijk een offerte opsturen. Het is dus slim om een ontwerp of voorbeeld op voorhand klaar te hebben. Ga voor een professioneel ontwerp met alle nodige informatie. Denk hierbij aan jouw gegevens, de gegevens van de klant, het offerte- of bestelnummer, de algemene voorwaarden en de informatie van de aankoop of offerteaanvraag. En vergeet niet om je logo en huisstijl toe te voegen!

Een uniek logo is een must

Je logo komt overal in terug: op je website, sociale media, huisstijldragers etc. Het is dus belangrijk dat jouw logo uniek en herkenbaar is. Het is immers het eerste wat potentiële klanten van jou tegen komen. Wil je de belangrijkste kenmerken van een goed logo te weten komen? Lees dan hier onze blog over dit onderwerp!

Zet in op sociale media

Sociale media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. Ook bedrijven kunnen niet achterblijven. Het inzetten op sociale media draagt bij aan het succes van startende ondernemingen. Selecteer de platformen waarop je aanwezig wilt zijn en waar je ook effectief tijd in wilt steken.

Het gebruik van sociale media kanalen kent vele voordelen voor bedrijven. Zo is het goed voor de positionering van jouw merk en heb je de mogelijkheid om de juiste doelgroep te bereiken op een persoonlijke manier. Bovendien draagt sociale media bij aan zoekmachine optimalisatie.

Heb je hulp nodig met jouw sociale media? Neem hier een kijkje of neem contact met ons op.

Kies voor een eigen, unieke huisstijl

Een originele eigen huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid. Het is slim om je huisstijl te baseren op je logo, en dit door te trekken in verschillende huisstijldragers. Denk hierbij aan visitekaartjes, briefpapier, belettering, reclameborden, textielbedrukking enzovoort.

Neem een boekhouder onder de arm

Hoewel boekhouders over het algemeen best prijzig kunnen zijn, kan je al een heel deel zelf doen waardoor je geld uitspaart. Indien je zelf handig bent met Excel, kan je een document aanmaken waarin je alle facturen bijhoudt. Dit bestand kan je vervolgens aanleveren aan je boekhouder. Je bespaart de boekhouder werk en de kosten zullen op die manier beperkt blijven.

Besteed uit wat niet tot je core business behoort

Naast het uitbesteden van de boekhouding, is het ook slim om andere diensten uit te besteden zodat jij je 100% kan focussen op jouw core business. Denk hierbij aan IT gerelateerde diensten, het beheer van je sociale media kanalen, het ontwerpen van je logo of het realiseren van huisstijldragers en zoveel meer.

Veel succes met deze tips!

De sales squeezers

Heb jij hulp nodig met jouw website, logo, huisstijldragers, sociale media of wat anders? Geen probleem. Met al de voorgaande tips die we besproken hebben kunnen wij jou helpen! Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen met ons.