Freshly_squeezed_creativity

Het verschil tussen branding en marketing.

Branding en marketing zijn 2 begrippen die je zeker wel al eens bent tegengekomen. Iedereen weet dat ze iets met elkaar te maken hebben, maar waarin verschillen ze nu juist?

Zowel branding als marketing zijn belangrijk voor een succesvol bedrijf. Branding is vooral strategisch, waarbij je de klant naar je toe wilt trekken. Marketing is eerder tactisch, waarbij je je merk richting de klant wilt duwen. Om aan effectieve marketing te kunnen doen, heb je een sterke basis van branding nodig. Hieronder bespreken we verder het verschil tussen de twee en waarom ze elkaar nodig hebben.

Branding

Bij branding ga je bepalen wie je bedrijf is, wat de waarden zijn en wat je wil uitstralen. Je wilt in het brein van je klanten komen te zitten door je sterke en onderscheidend te positioneren. Een goed logo en bijhorende huisstijl zorgt ervoor dat de klant jouw bedrijf herkent en onderscheidt van de concurrentie. Het is belangrijk je logo en huisstijl consistent te gebruiken en je het doorheen al jouw marketingcommunicatie doortrekt. Met branding geef je dus je marketing inhoud en context.

Marketing

Met marketing wil je vooral potentiële klanten overhalen om voor jouw merk te kiezen. Je gaat iets ondernemen om je product of dienst kenbaar te maken en te promoten. Aan de hand van offline en online marketing ga je de voordelen van je bedrijf communiceren aan je (potentiële) klanten. Om een succesvol marketingplan op te kunnen stellen is een sterke branding van belang. Je gaat eerst bepalen welke boodschap je wilt overbrengen en aan welke doelgroep. Na het bepalen van de strategie ga je deze boodschap overbrengen via verschillende on- en offline kanalen. 

Hulp nodig bij jouw branding of marketing? Give us a squeeze!