blog_post_logo

Waarom een logo en een sterke huisstijl belangrijk is voor jouw merk.

Het eerste wat de klant opmerkt en bijblijft? Jouw logo en huisstijl. Het is daarom belangrijk om een krachtige visuele identiteit te ontwikkelen en deze consistent te gebruiken.

Wil jij hier meer over weten? Lees dan zeker verder!

Wat houdt een huisstijl nu allemaal in?

Een logo- en huisstijl ontwerp is nodig zodat toekomstige klanten en/of partners je bedrijf/product opmerken. Het draait natuurlijk om je logo, maar ook de kleuren, typografie, patronen en het beeld zijn niet te vergeten. De combinatie van deze elementen moet de identiteit van jouw bedrijf/product zo goed mogelijk in beeld brengen. Het is niet alleen het creëren van een aantrekkelijk logo of een goede slogan, maar ook het opbouwen van een sterke merkidentiteit die jouw doelgroep aanspreekt.

Wat is het verschil tussen een logo en een huisstijl?

Het logo is meestal een woord of illustratie, of – in de meeste gevallen – een combinatie van de twee. Een logo is meer dan een leuk beeld, het moet namelijk vertellen wie of wat je bedrijf is en waarvoor jullie staan, zonder er een heel verhaal bij te moeten vertellen. Bij een huisstijl gaat het niet alleen maar om een logo, maar het omvat ook alle aanvullende elementen zoals lettertypes, kleuren, slogan en illustraties die jouw bedrijf/product weergeven. Die geven het gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid aan jouw doelgroep. Bij een huisstijl gaan we je merk opbouwen, je huisstijl komt dan ook terug in al je communicatie: denk maar aan sociale media, relatiegeschenken, nieuwsbrieven, offertes, brochures etc…

Hoe herken je een goede huisstijl?

Een goede huisstijl is essentieel voor het opbouwen van een sterk merk. De bekendste logo’s/huisstijlen zijn meestal zeer simpel, denk maar aan Coca-Cola, Nike, McDonalds of Apple. Wat deze logo’s zo goed maakt is de eenvoud en de kleuren. Ze zijn onmiddellijk te herkennen en makkelijk te onthouden. Deze logo’s roepen ook positieve emotionele associaties op bij de klant, als mensen het McDonalds logo zien worden ze meestal meteen gelukkig. Dit toont ook aan hoe sterk het merk is. Tegenwoordig is het bij hen zelfs bijna niet meer nodig om de logo’s te gebruiken, we herkennen ze direct door de kleuren (vb. rood en geel voor Mcdonalds) of elementen uit de huisstijl.    Wat ook belangrijk is, is de “look and feel”. Dit is hoe je merk/product wordt gepercipieerd door je doelgroep. Een sterke merkidentiteit komt voort uit vastgelegde normen die consistent worden toegepast op elk onderdeel van de merkstrategie. Dit kun je bereiken a.d.h.v. een huisstijlgids, oftewel een “brand guide”. Hierin wordt er duidelijk omschreven hoe het logo en de huisstijl in alle verschillende soorten communicatie gebruikt dienen te worden. Zodat het voor iedereen binnen of buiten een organisatie duidelijk is.

Hoe gaan wij te werk bij het ontwerpen van een logo?

We willen dat jouw logo perfect aansluit bij de identiteit van je bedrijf. Samen gaan we op zoek naar je merkwaarden, wie je doelgroep is, je concurrentie, je toekomstvisie,… We luisteren naar jouw ideeën, visie en wensen. Vervolgens gaan we aan de slag met het brainstormen van ideeën en beginnen we met de eerste schetsen. We experimenteren met verschillende lettertypes, kleuren, vormen en grafische elementen om een unieke en passende huisstijl te creëren. Deze eerste voorstellen bespreken we dan samen om zo verder te bouwen aan het finale logo. Het is belangrijk dat ook de kleuren passen bij jouw product/bedrijf, er komt dan ook “kleurenpsychologie” aan te pas bij het ontwerpen van een passend logo. Ons doel is steeds om een logo te ontwikkelen dat niet alleen visueel aantrekkelijk en herkenbaar is, maar ook makkelijk gebruikt kan worden op verschillende communicatiekanalen, zowel online als offline. Denk maar aan textiel bedrukking, belettering van voertuigen, gebruik voor sociale media,  etc. Na het maken van de eerste ontwerpen, presenteren we deze aan jou. We willen graag jouw feedback en eventuele suggesties. Zo werken we nauw samen om eventuele aanpassingen door te voeren en het logo te verfijnen tot het volledig aan jouw verwachtingen voldoet.   Tenslotte leveren we het definitieve logo aan, we zorgen er altijd voor dat je het logo in alle formaten ontvangt. Daarnaast bezorgen we ook de verschillende elementen en specificaties, zodat je het probleemloos kan gebruiken voor diverse toepassingen (website, sociale media, e-mailhand tekening, facturen, briefpapier, etc.).

Rebranding van een logo

Tijden veranderen, en zo dus ook uw logo. Zelfs de grote merken doen aan rebranden, het is normaal dat Apple, McDonalds, etc. niet meer dezelfde logo’s hebben als 20 jaar geleden. Een bedrijf kan aan rebranding doen als gaan uitbreiden, een nieuwe bedrijfsstructuur opstarten of simpelweg omdat het vorige logo niet meer van deze tijd is. Bij het rebranden van een logo is het belangrijk dat het originele logo of de huisstijl herkenbaar blijft, zodat uw doelgroep nog steeds weet wie u bent en waarvoor jullie staan.

Enkele tips?

Wees uniek: Het is belangrijk om een logo te hebben dat op maat gemaakt is voor je bedrijf en dat jouw verhaal zo snel en duidelijk mogelijk overbrengt.

Missie en visie: Formuleer je doelstellingen en je visie, op deze manier is het een stuk makkelijker om je branding te creëren. 

Kleuren: Gebruik kleuren die bij je bedrijf/product passen, elke kleur heeft ook een betekenis in de brandingwereld.

Consistent gebruik: Gebruik consistent je logo op alle kanalen. Zowel online als offline moet er een samenhang gecreëerd worden, zodat je steeds herkenbaar blijft en je doelgroep zo een vertrouwen met je opbouwt. 

Wil jij een nieuw logo?
Of een pakkende huisstijl? 

Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op!